Před časem jsem zajásal, když v českém Lidlu vidím akci na chlazeného lososa za docela slušnou cenu. Já hlupák si totiž myslel, že chlazené maso je maso čerstvé. Asi by to tak opravdu mělo být. Ale to nesmíte být v Česku, kdy nějaký marketingový vykuk dá rovnítko mezi rozmraženým rybím masem a chlazeným, čerstvým. V Lidlu to totiž tak zřejmě berou. Proč ne, kdy je čeština tak rozmanitá na vyjadřování. Tehdy jsem toho akčního lososa koupil a radoval se, jak si připravím tatar z lososa, carpaccio nebo suši. Radoval jsem se do okamžiku, než jsem otevřel balení. Palčivý závan rybiny mne okamžitě nechal vystřízlivět z myšlenek na zmíněné lahůdky. Vše podkreslovala také nepevná blátivá konzistence masa. A v ten moment si všímám i nápisu na obalu, že produkt je z rozmraženého lososa. V letáku o této skutečnosti nebyla ani zmínka. Zřejmě to v Německu zamrazili, když čerstvému docházela exspirace. V Česku se to šoupne do akce a lidi se o to ještě poperou. Asi tak nějak. Co s tím, když už jsem za to i přes slevu dal těžce vydělané peníze? Řádně opláchnout pod vodou, vysušit a jediné co mne napadá je z takového lososa udělat steak na pánvi, k tomu všemu ho opravdu řádně propéct, což by u správného steaku z lososa z čerstvého masa také být nemělo. Steak se správně dělá tak, aby uprostřed byl téměř syrový, tedy medium. No nic, propečený steak se dal sníst a já měl poučení pro příště si pořádně všímat, co je na obalu napsáno a co v žádném případě příště nekupovat.

Čas běžel, opět mám v ruce leták z českého Lidlu a hle, opět akce na chlazeného lososa. Poučen z minulosti se všímám obalu, kde se píše, že jde o rozmražené maso. Nekupuji a ještě varuji paní, co s dětmi po lososu sahá, že si prý večer doma udělají suši. Ujišťuji ji, že z tohoto rozhodně suši neudělá. Sem dopálený, jak si tady dovolí klamat a v letáku vyvolávat dojem, že jde o čerstvé maso, už i srovnáním původní ceny, která je rovna čerstvému masu. Tak sedám ke klávesnici a píši na zákaznické centrum mail tohoto znění: A to se podržte, jaké přišla odpověď!

 

Tak nejdřív ten můj mail:

Dobrý den, chci upozornit na zavádějící označení lososa v akci 5.10-11.10.23 za 31,90Kč/100g. V letáku i na www stránkách Lidl je tento označen jako chlazený (rozumím tomu tedy, že je čerstvý). I cenové porovnání s cenou mimo akci 57,90Kč/100g dává vjem, že je tato cena srovnávána s čerstvým chlazeným lososem. Na prodejně však přichází rozčarování, kdy je na obalu napsáno, že jde o lososa rozmraženého. Upozorňuji na to zejména z toho důvodu, že toto maso má úplně jiné vlastnosti, než čerstvý chlazený losos, sám už jsem také na tuto akci jednou naletěl a naštěstí si pro příště dávám pozor. Z rozmraženého masa v žádném případě nepřipravíte např. tatarák z lososa nebo carpaccio, nelze použít ani na sushi a na cokoli, kde se pracuje se syrovým masem z lososa. A obával bych se připravit i steak medium. Navíc maso z rozmraženého kusu dost zapáchá po rybině, což prezentuji z vlastní praxe z minulosti. V tomto marketingovém tahu tedy spatřuji klamání zákazníka a fabulaci. Věřím, že k takovému označení lososa došlo nedopatřením a v budoucnosti akce bude prezentována i v letácích a v on-line nabídce dovětkem, že jde o lososa nikoli chlazeného, ale rozmraženého. Zatím toto dávám na vědomí jen vám a věřím, že napříště zboží označíte správně, bez zavádějícího kontextu. S pozdravem Pavel Čermák www.svet-dobreho-jidla.cz

 

A odpověď…., fakt jsem si musel sednout, aby se mi nezamotala hlava:

Dobrý den, pane Čermáku, v pojmech „chlazená“ a „rozmraženo“ není rozpor. Ryba je nabízená jako chlazená a ano, je rozmražena, jak je uvedeno na etiketě ze zadní strany. Děkujeme Vám za pochopení.

S pozdravem a přáním pěkného dne

Alexandra Veselá

Zákaznický servis – nákup

 

Nojo, no v českém Lidlu je možné všechno, takže další důvod, proč se snažím v Česku nakupovat opravdu jen minimálně a radím to každému. Patriotismus je jedna věc, ale pochutnat či nepochutnat si na dobrém jídlu, ba si leckdy zkazit chuť je věc druhá. Alespoň tedy já si doma peníze netisknu a rozhodně mne nebaví je vyhazovat za klump, fejk či aušus.

 

V závěru jsem si neodpustil Alexandře Veselé ze Zákaznického servisu Lidlu odpovědět:

Dobrý den paní Veselá, děkuji za informaci s vysvětlením, že mezi pojmem chlazené a rozmražené není rozpor. Rozpor je v chuti toho rozmraženého masa, a to pořádný. Doporučuji vlastní zkušenost a možná pojmy přehodnotíte.

Děkuji za pochopení

S pozdravem Pavel Čermák

www.svet-dobreho-jidla.cz

Jen chci ještě dodat, že kdo si potrpí na vypražený steak z lososa, tedy řádně tepelně upravený a  mučený na pánvi, asi to snese, nicméně dávat skoro 330Kč za takovou rybu je i při slevě 43% hodně. To si kupte za poloviční cenu čerstvého porcovaného sladkovodního kapra nebo pstruha a pochutnáte si lépe. A pohrávám si s myšlenkou, že nečerstvé rybí maso je důvodem, proč v českých zeměpisných šířkách lidé ryby moc nemusí. 

Zachovejte si lásku k dobrému jídlu a nenechte si zkazit chuť marketingovými vykuky, šizuňky či předraženým skanzenem. A pamatujte, že v Česku jsou v hodně případech vyšší případně minimálně stejné ceny za jídlo co v Bavorsku, akorát s tím rozdílem, že tam jsou 2x – 3x vyšší platy řadových lidí a jídlo je tam podstatně kvalitnější. To jen, až zase někdo bude plakat, že musí zdražovat, že je v Česku drahá pracovní síla, vstupy a co já vím co ještě.

 

Pavel Čermák – Svět dobrého jídla